Sålla mera                                                                                                                                 2003 - 12 - 04                      

Sålla mera                                                                                                                                                      

 

Jag vågar påstå att det inte finns en enda invandrarförare – eller infödd svensk med humana värderingar – som skulle vilja ha en flåsande, svärande och gormande nazist i baksätet i sin bil.


Enligt en granskning som tidningen Expressen har gjort (14/11 2003) sållar taxibolagen bort chaufförer med invandrarbakgrund. Detta görs på kundens begäran, då denne önskar sig en "helsvensk" chaufför. Ungefär hälften av de tjugotre uppringda företagen visade sig vara samarbetsvilliga med rasister och skickade fram en "svensk" förare. "Om kunden vill ha en Volvo i stället för en Mercedes så ordnar vi det också", fastslår Taxi Växjös verkställande direktör Karin Bachstätter stolt. Nog är det skillnad på taxi-bilar och taxi-förare, men det verkar vara en försummad och numera främmande tanke för Karin B. och vissa av hennes vd-kolleger runt om i landet.

 

Det faktum att det finns människor som vägrar åka med chaufförer med invandrarbakgrund är – ja, åtminstone för oss "invandrarförare" – varken nytt eller ens märkvärdigt, då vi emellanåt möter dessa på gator och torg. Eller möter och möter ... Vi hinner inte "mötas", eftersom de försvinner i samma ögonblick som de öppnar bildörren och ser att en svartskalle sitter bakom ratten. Vad som finns inuti denna svarta skalle har varken varit eller är av intresse för en man/kvinna som har hängt upp hela sitt liv och leverne på att hata människor som råkar ha mörkt hår. Men som sagt, detta händer på gatan, med "liftkunder", även om det är ytterst sällan. Hur många körningar och hur mycket inkomst vi svartskalleförare går miste om på telefonbeställningar har jag ingen aning om, det kan bara växeltelefonisterna svara på.

 

"För jävligt", säger integrationsministern Mona Sahlin om bortsållandet. "Vi måste skärpa lagen; tvinga arbetsgivarna att jobba aktivt mot diskriminering." Det är för mig – med all respekt för Mona Sahlins brinnande och mångåriga engagemang i integrationsprocessen – omöjligt att begripa hur en skärpning av lagen skulle åstadkomma en förändring i denna fråga. Att föraktfulla arbetsgivare – som ju själva beordrar och uppmuntrar till särbehandling av sina anställda – skulle "omvändas" eller till och med "tvingas" att jobba aktivt mot sina egna uppfattningar är naturligtvis dömt att misslyckas. Och även om en eventuell lagändring nu mot all förmodan skulle framtvinga jämlikhet och "på lika villkor" för alla berörda, så kommer det bara att leda till ännu större bekymmer för oss invandrarförare.

 

Jag menar: rasister och nazister finns ju kvar i samhället och vill troligtvis även i fortsättningen ringa efter taxi. Och då skulle inte jag vilja bli framskickad. Lika lite som rasister vill åka med oss, vill vi, svartskallar, köra dem. Jag vågar påstå att det inte finns en enda invandrarförare – eller infödd svensk med humana värderingar – som skulle vilja ha en flåsande, svärande och gormande nazist i baksätet.

 

För några år sedan hade jag inte bara en utan tre stycken såna i bilen. Skinnskallar. Efter att ha åkt kors och tvärs över hela Storstockholm utan varken mål eller mening slutade resan på Skeppsbron och ettusensjuhundraåttiotvå kronor. Om de betalade? Nej. "Svartingen ska inte ha ett enda jävla öre", skrattade de och försvann i mörkret. Men jag var glad ändå, glad att inte ha blivit dumpad i Mälaren, som de hela tiden under den tre timmar långa färden hotade med.

 

Så mitt råd ... Eller, rättare sagt, min bön till Karin B. och hennes meningsfränder är: sålla mera! Men vad ni verkställande direktörer och framför allt era främlingsfientliga kunder bör ha i åtanke är den verklighet som råder i taxibranschen i dag: nämligen att det om några år inte kommer att finnas några "helsvenska" chaufförer kvar. Redan i dag är cirka sjuttiofem procent av alla Sveriges taxiförare invandrare. Och anledningen till detta är – förutom diskrimineringen på arbetsmarknaden – i första hand de infödda svenskarnas ovilja att slita och jobba för den låga lön som taxichaufförer tjänar.

 

Josef Kurdman